In 4 vragen naar een meer ‘purpose-gedreven’ organisatie

Een toenemend aantal ‘gewone’ bedrijven zou graag meer vanuit een duidelijke ‘missie’ willen werken.

Helaas lukt het slechts weinigen om die transitie goed en geloofwaardig te maken.

In een aantal gevallen is er wel een 'missie' aanwezig, maar wordt dit niet (duidelijk genoeg) benoemd of geleefd binnen de organisatie.

In de meeste gevallen echter weet men gewoon onvoldoende wat men moet doen of waar men op moet letten.

Daarom hier 4 hoofdvragen die je jezelf minimaal moet stellen voordat je aan het werk gaat om een meer 'missie-gedreven' organisatie te worden.

1. Hebben we al een ‘missie’?

Het klinkt als een open deur je maar dat is wel een vraag die je jezelf moet stellen. Misschien was er ooit al eens een ‘missie-beyond-profit’ maar is die in de loop der tijd wat meer naar de achtergrond verdwenen. Om daar achter te komen kun je vervolgvragen stellen als:

  • Vanuit welke gedachte is ons bedrijf ooit opgericht? Zitten hier verwijzingen in naar het soort bedrijf wat we vandaag de dag zouden willen zijn?
  • Hebben we, buiten een winstgevende organisatie zijn, nog een ander duidelijk doel, een kompas waar we op varen en waar al onze beslissingen op worden gebaseerd?
  • Weet iedereen in de organisatie welk verschil we in de wereld willen maken?
  • Hebben onze medewerkers het gevoel dat wat wij als organisatie doen enig verschil maakt in de wereld?

2. Hebben we voldoende 'bouwstenen' in huis en zetten we die ook in?

Wanneer je tot de conclusie bent gekomen dat er al een duidelijke 'missie' in de organisatie aanwezig is, maar er meer moet gebeuren om dit sterker naar voren te laten komen, stel dan de volgende vervolgvragen:

  • Snappen wij wat onze grootste ‘assets’ (sterktes en competenties) zijn en hoe we die in kunnen zetten om de wereld beter te maken?
  • Heeft onze organisatie de wil om verandering aan te brengen in ons beleid en de manier waarop we werken om naar onze ‘missie’ te kunnen leveren?
  • Zijn we écht gecommitteerd aan onze ‘missie’ en investeren we er voldoende in om ernaar te kunnen leveren?
  • Is onze organisatie steeds op zoek naar nieuwe manieren om invulling te geven aan onze ‘missie’ en zo het verschil te maken voor al onze stakeholders?

3. Hebben we voldoende missie-gedreven leiderschap?

Om alle ‘missie' bouwstenen’ succesvol in te kunnen zetten is het van belang dat er voldoende leiderschap wordt getoond binnen de organisatie. Om er achter te komen of dit het geval is stel je jezelf o.a. de volgende vervolgvragen:

  • Besteden we een belangrijk deel van onze tijd en energie aan het uitdragen en borgen van onze ‘missie’ zodat het goed wordt begrepen, gevoeld en uitgevoerd?
  • Zijn er maatstaven ontwikkeld waarlangs kan worden gemeten of we succesvol zijn in het behalen van onze ‘missie’ en waaraan mensen kunnen worden gehouden?
  • Doen we genoeg moeite om mensen te erkennen en te belonen voor hun bijdrage aan de ‘missie’ van onze organisatie?
  • Zijn taken en verantwoordelijkheden rondom de uitvoering van onze ‘missie’ helder benoemd en goed belegd in onze organisatie?

4. Is er voldoende (merk)beleving rondom onze 'missie'?

De komende jaren zullen bedrijven steeds vaker beoordeeld worden op de manier zoals mensen elkaar beoordelen.

Het wordt daarom steeds belangrijker om te laten zien waar je voor staat. Daar baseert men zijn of haar keuze op om al dan niet iets van je te kopen/met je in zee te gaan/voor je te gaan werken.

De (merk)beleving rondom wat jij als bedrijf doet zal dus in toenemende mate belangrijk worden. Om er achter te komen of er voldoende merkbeleving rondom je bedrijf/'missie’ is, stel je jezelf o.a. de volgende vervolgvragen:

  • Is onze ‘missie’ verwoord op een manier die mensen aanspreekt en voor iedereen begrijpelijk is?
  • Weten onze klanten waar we voor staan? Zijn er programma’s of ervaringen voor onze klanten die onze ‘missie’ tot leven wekken?
  • Zetten wij voldoende marketinginstrumenten (social media, marketing, adverteren, promoties, partnerships etc.) in om onze ‘missie’ uit te kunnen dragen.
  • Leven wij onze ‘missie’ zo volledig dat wanneer wij niet meer zouden adverteren men nog steeds weet waar we voor staan, puur o.b.v. hun ervaring met ons bedrijf?

Tot slot

Dit waren de 4 hoofdvragen die je jezelf moet stellen wanneer je naar een meer ‘missie-gedreven’ organisatie toe wil gaan werken. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad zodat je snel stappen kunt zetten.

Bovenstaande vragen kwamen overigens uit het ‘Fit for missie®-assessment’. Wil je het hele assessment ontvangen zodat je binnen een paar minuten weet hoe jullie er voor staan? Klik dan hier.

Heb je nog vragen, opmerkingen, toevoegingen? Let me know! Like, share of laat een comment achter.

#socialimpact #csr #socialresponsibility #missie #corporatesocialresponsibility #betekeniseconomie #doingwellbydoinggood

Meer lezen?

4 simpele vragen die
jouw business radicaal
beter maken.

Met 1 simpele formule
een stuk
aantrekkelijker...

Maar wat nou als ik
géén Tony's
Chocolonely ben?

Purpose-gedreven?
Yeah, right!