Een toenemend aantal ‘gewone’ bedrijven zou graag meer vanuit een duidelijke ‘missie’ willen werken.
Helaas lukt het slechts weinigen om die transitie goed en geloofwaardig te maken.
In een aantal gevallen is er wel een 'missie' aanwezig, maar wordt dit niet (duidelijk genoeg) benoemd of geleefd binnen de organisatie.
In de meeste gevallen echter weet men gewoon onvoldoende wat men moet doen of waar men op moet letten.
Daarom hier 4 hoofdvragen die je jezelf minimaal moet stellen voordat je aan het werk gaat om een meer 'missie-gedreven' organisatie te worden.
Het klinkt als een open deur je maar dat is wel een vraag die je jezelf moet stellen. Misschien was er ooit al eens een ‘missie-beyond-profit’ maar is die in de loop der tijd wat meer naar de achtergrond verdwenen. Om daar achter te komen kun je vervolgvragen stellen als:
Wanneer je tot de conclusie bent gekomen dat er al een duidelijke 'missie' in de organisatie aanwezig is, maar er meer moet gebeuren om dit sterker naar voren te laten komen, stel dan de volgende vervolgvragen:
Om alle ‘missie' bouwstenen’ succesvol in te kunnen zetten is het van belang dat er voldoende leiderschap wordt getoond binnen de organisatie. Om er achter te komen of dit het geval is stel je jezelf o.a. de volgende vervolgvragen:
De komende jaren zullen bedrijven steeds vaker beoordeeld worden op de manier zoals mensen elkaar beoordelen.
Het wordt daarom steeds belangrijker om te laten zien waar je voor staat. Daar baseert men zijn of haar keuze op om al dan niet iets van je te kopen/met je in zee te gaan/voor je te gaan werken.
De (merk)beleving rondom wat jij als bedrijf doet zal dus in toenemende mate belangrijk worden. Om er achter te komen of er voldoende merkbeleving rondom je bedrijf/'missie’ is, stel je jezelf o.a. de volgende vervolgvragen:
Dit waren de 4 hoofdvragen die je jezelf moet stellen wanneer je naar een meer ‘missie-gedreven’ organisatie toe wil gaan werken. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad zodat je snel stappen kunt zetten.
Bovenstaande vragen kwamen overigens uit het ‘Fit for missie®-assessment’. Wil je het hele assessment ontvangen zodat je binnen een paar minuten weet hoe jullie er voor staan? Klik dan hier.
Heb je nog vragen, opmerkingen, toevoegingen? Let me know! Like, share of laat een comment achter.
#socialimpact #csr #socialresponsibility #missie #corporatesocialresponsibility #betekeniseconomie #doingwellbydoinggood