Purpose-gedreven? Yeah, right!

Roepen dat je een ‘missie-gedreven’ bedrijf bent is makkelijk. Zeker als het je (financieel) voor de wind gaat. Wanneer de resultaten die je hoopte te halen toen je er mee begon ook daadwerkelijk worden behaald.

Maar houdt het ook stand als het tegenzit?

Houdt het ook stand wanneer je, door vast te houden aan je missie, impopulaire maatregelen moet nemen? Er mensen bij je weggaan? Je afscheid moet nemen van goed renderende producten of diensten? Klanten weglopen of investeerders afzien van deelname aan jouw nieuwe project?

Durf je vast te houden aan je missie wanneer de performance van je bedrijf onder druk staat?

Het is belangrijk om daar vooraf goed over na te denken. Want wanneer je eenmaal met je ‘missie-beyond-profit’ aan de slag bent gegaan kun je niet meer terug. In ieder geval niet zonder, zowel intern als extern, je geloofwaardigheid te verliezen. En je al snel het stempel ‘missie-washing’ of ‘woke-washing’ krijgt opgeplakt. Een stempel wat zich niet zo makkelijk uit laat wissen. Het laatste wat je wil.

Stel jezelf daarom vooraf deze ene vraag:

“Zijn wij ervan overtuigd dat het najagen van onze ‘missie’ ook een goed streven is als het niet de (financiële) performance en winstgevendheid van onze organisatie vergroot?”

Wanneer je deze vraag volmondig met ‘JA’ kunt beantwoorden dan weet je dat je jezelf ‘missie-gedreven mag noemen. Dan weet je dat dit niet zo maar een businesscase voor je is, maar ‘the real deal’. Dit is de lakmoesproef.

Kom je nu tot de conclusie dat je toch niet zo ‘missie-gedreven’ bent dan is dat ook prima. Er is hierbij geen goed of fout antwoord. Het enige wat je dan niet moet doen is jezelf een missie-gedreven bedrijf noemen.

Anders is de enige reactie die je krijgt: “missie-gedreven? Yeah right…”

Tot slot

Bovenstaande vraag komt uit het ‘Fit for missie®-assessment’. Wil je het hele assessment ontvangen zodat je binnen een paar minuten weet hoe jullie er voor staan? Klik dan hier.

Meer lezen?

4 simpele vragen die
jouw business radicaal
beter maken.

Met 1 simpele formule
een stuk
aantrekkelijker...

Maar wat nou als ik
géén Tony's
Chocolonely ben?

Geen marge,
geen missie