Maar wat nou als ik géén Tony's Chocolonely ben?

Meer omzet, gedreven en trotse medewerkers, een dijk van een reputatie, meer innovatiekracht, een goede relatie met álle stakeholders en een beter netto resultaat.

Het klinkt allemaal fantastisch natuurlijk, al die voordelen die een purpose-gedreven bedrijf met zich mee brengt. Iets wat veel ondernemers zouden willen. Goed te realiseren ook.

Zeker wanneer je ooit vanuit een bepaald ideaal bent opgericht, zoals Tony's Chocolonely.

tonys chocolonely

Dan zit de 'purpose' in het DNA van je bedrijf gebakken.

Maar wat nou als jouw bedrijf niet vanuit zo'n ideaal is opgericht?

Als je je bedrijf ooit gewoon hebt opgericht rondom iets waar je goed in was, laten we zeggen accountancy of programmeren?

Of als je het bedrijf voortzet wat 40 jaar geleden door je vader is opgericht? En er toen helemaal geen sprake was van een 'maatschappelijk probleem' wat je op moest lossen?

Kun je dan van jouw bedrijf alsnog dat 'purpose-gedreven' bedrijf maken waar iedereen graag mee en voor werkt?

YES YOU CAN!

Ja dat kan en het is ook verstandig om dat te doen.

Want steeds meer mensen kijken naar bedrijven op een manier zoals ze ook naar mensen kijken.

En we weten dat mensen het liefst omgaan met mensen die op hen lijken. Die dezelfde zaken in het leven belangrijk vinden.

Ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Ze willen weten of de waarden die het bedrijf aanhoudt ook de waarden zijn waar zij zichzelf aan houden. Ze willen weten op welke manier het bedrijf bijdraagt aan een beter leven, aan een betere gemeenschap. Uiteindelijk willen ze weten hoe het bedrijf hen helpt te worden wie ze het liefst zijn.

En pas als ze er van overtuigd zijn dat je als bedrijf OK bent zullen ze hun tijd en hun geld aan je geven.

Deze manier van keuzes maken zie je nu het meest terug bij Generatie Z (jongeren geboren tussen 1995 en 2012). Deze generatie wint de komende jaren aan invloed en aan 'spendingpower' en dus is het verstandig om nu de slag naar een 'purpose-gedreven' organisatie te maken.

Maar hoe doe je dat?

HOU HET SIMPEL.

Om te beginnen door het jezelf niet al te moeilijk te maken. Moeilijk maken kan altijd nog.

Je hebt geen complete herpositioneringsstrategie nodig om iets voor een ander te kunnen betekenen.

Je hoeft ook niet direct alle armoede de wereld uit te helpen of al het water op aarde plasticvrij te hebben gemaakt.

Ga gewoon samen met je team eens na waar jullie je druk over maken. Wat zijn nou maatschappelijke zaken die volgens jullie absoluut anders moeten en anders kunnen?

Probeer daarna eens in woorden te vangen hoe jullie ideale wereld er uit ziet(*). Bijv. "een wereld waar geen enkel kind in armoede leeft" of zoals ik het zelf voor BETTER heb beschreven "een wereld waarin ieder bedrijf een 'force for good' is" (te beginnen met Nederland).

(*) Als je dit lastig vindt, laat Louis Armstrong je dan de weg wijzen. In 'What a wonderful world' beschrijft hij letterlijk hoe zijn ideale wereld er uit ziet. Probeer jouw ideale wereld eens op dezelfde wijze te beschrijven. Als je bij het oplezen van het eindresultaat tegen jezelf kunt zeggen 'What a wonderful world this would be' en je een lach op je gezicht krijgt dan weet je dat je goed zit :)

tonys chocolonely

Vervolgens beschrijf je welke stappen je gaat zetten om die ideale wereld te creëren. Wat ga jij concreet doen om jouw ideale wereld vorm te geven? Welke (unieke) zaken hebben jullie in huis (kennis, ervaring, geld, spullen) die je daarbij kan inzetten? Hoe kun je daar medewerkers, klanten, leveranciers en andere belanghebbenden in betrekken?

Tot slot benoem je met elkaar een aantal waarden die voor jullie belangrijk zijn. Probeer uiteindelijk op een 3-tal waarden uit te komen die voor jullie echt als een huis staan, waarover niet onderhandeld kan worden.

Al deze input verwerk je in een plan(**). Beschrijf zo concreet mogelijk wat je wanneer met wie gaat doen. Benoem daarbij doelen voor 3 jaar, voor 1 jaar en voor het eerstvolgende kwartaal.

(**) Probeer niet te lang met dit plan bezig te zijn en het super-gedetailleerd te maken. Geen enkel plan overleeft de eerste kennismaking met de praktijk en al doende leert men.

JUST DO IT.

Wanneer je dit allemaal hebt gedaan rest je nog maar 1 ding: je plan in praktijk brengen.

Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk aan de slag gaat.

In het begin zal het nog niet perfect zijn, maar dat hoeft ook niet. Je bent bezig om jezelf en je bedrijf te ontwikkelen. En dat gaat met vallen en opstaan.

Onthoud: kwaliteit volgt altijd uit kwantiteit, uit heel vaak dingen doen en feedback krijgen, niet alles op papier perfect proberen te krijgen maar het nog nooit in praktijk gebracht hebben. Niemand heeft ooit piano leren spelen door alleen noten te leren en nooit een toets aan te raken.

Daarom moet je aan de slag. Ervaring opdoen. Iedere dag weer. Ieder dag leren van de praktijk. Steeds weer nieuwe situaties toetsen aan de waarden en de doelen die jullie voor jezelf hebben gesteld. Tegenvallers incasseren. Bijsturen.

Je zult zien dat je er steeds beter in wordt. Je zult zien dat je steeds dichter bij de kern komt van waar jullie als bedrijf voor staan.

GA OP AVONTUUR, NIET OP REIS

Als laatste wil ik je een belangrijke tip meegeven: neem jezelf voor om op avontuur te gaan en niet op reis.

Want alhoewel die twee verdacht veel op elkaar lijken zit er een wereld van verschil tussen. Ga maar na: als je op reis gaat dan staat alles van tevoren vast. Je weet wanneer je vertrekt, met welke bus, trein of vliegtuig je vertrekt, hoe laat je op je eerste bestemming aankomt, hoe lang je daar blijft, wanneer je evt. naar je volgende bestemming gaat en wanneer je op je eindbestemming aankomt.

Wanneer je op avontuur gaat dan staat eigenlijk alleen vast wanneer je vertrekt, met welk vervoermiddel en misschien je eerste overnachting. Daarna kijk je hoe de situatie zich ontwikkelt om te bepalen of en hoe je verder gaat. De ene keer blijf je wat langer hangen omdat het nodig is of goed voelt. Een andere keer blijf je niet langer dan noodzakelijk omdat het niet veel toevoegt of een andere plek interessanter lijkt.

Doe datgene wat bij jou en jouw bedrijf past. Denk goed na maar VOEL vooral wat goed is in elke situatie. En laat je vooral niet gek maken door mensen die zeggen dat het zus of zo moet. Het is jouw bedrijf, het zijn jouw keuzes, het is jouw avontuur.

Ik wens je het avontuur van je leven!

===============

P.S.: Mocht je vooraf of onderweg een gids nodig hebben, laat het me dan weten. Ik help je graag.

Heb je nog vragen, opmerkingen, toevoegingen? Let me know! Like, share of laat een comment achter.

#socialimpact #csr #socialresponsibility #purpose #corporatesocialresponsibility #betekeniseconomie #doingwellbydoinggood

Meer lezen?

4 simpele vragen die
jouw business radicaal
beter maken.

Met 1 simpele formule
een stuk
aantrekkelijker...

Purpose-gedreven?
Yeah, right!

Geen marge,
geen missie