Met 1 simpele formule een stuk aantrekkelijker...

Kun je met 1 simpele formule je bedrijf instant vele malen aantrekkelijker maken voor medewerkers en klanten?

Het antwoord is 'JA, dat kan'. En de formule is V=P+(2xO).

Het gaat vaak mis.

Aantrekkelijk worden voor (potentiële) medewerkers en klanten begint allemaal met laten zien waar je voor staat. Met het duidelijk formuleren van je eigen Inspirerende Ideaal.

Helaas zijn er nog steeds veel te weinig bedrijven die weten hoe je dit goed doet.

Ik durf zelfs te stellen dat 99% van de bedrijven hier geen kaas van gegeten heeft.

En als je dit wat overdreven vindt, sla dan eens een willekeurig jaarverslag open of kijk op de website van een willekeurig bedrijf onder het kopje 'over ons', dan zal je zien dat ik gelijk heb.

Hele lappen tekst waar niemand een touw aan vast kan knopen (laat staan onthouden).

Waar visie, missie en waarden dwars door elkaar heen lopen en zo algemeen zijn geformuleerd dat het evengoed de tekst van hun grootste concurrent had kunnen zijn.

Er blijft een hoop liggen...

Zodoende blijft er een hoop liggen. En dat is zonde, want je kunt er zoveel mee winnen wanneer je dit één keer goed uitwerkt.

Het trekt gelijkgestemden aan

Een goed uitgewerkte visie maakt duidelijk waar je voor staat, waar je in gelooft of waar je van droomt. Dat trekt mensen aan die geloven wat jij gelooft. Vanaf het moment dat jij vanuit je visie gaat werken creeër je klanten, medewerkers, leveranciers, investeerders etc. die vanaf dag 1 je trouwste fans zijn omdat ze zijn afgekomen op jouw visie.

Het maakt keuzes makkelijker

Een goed uitgewerkte visie maakt kristalhelder welke keuzes je moet maken. Als jij vindt dat 'de transitie naar fossielvrije energie moet worden versneld' dan kan je niet morgen een nieuwe kolencentrale openen. Scheelt een hoop discussies en dat maakt het leven een stuk overzichtelijker.

Het is de basis voor je missie (en de rest)

Een goed uitgewerkte visie vormt de basis voor je missie (die speciale taak of opdracht die je jezelf hebt opgelegd). Eigenlijk kan een missie niet zonder visie; een missie zonder visie wordt een nachtmerrie. Zonder duidelijke visie doe je maar wat, hangt iedere missie in het luchtledige. Dan is het een beetje als de Kat die tegen Alice in Wonderland zegt: "Als je niet weet waar je heen wilt dan maakt het ook niet uit welke kant je op gaat". Hoogst onwaarschijnlijk dat je daarmee je jouw idea(a)l(e) wereld gaat realiseren.

Maar wat is een visie eigenlijk?

Daar kun je boeken over vol schrijven. Geef Google 'visie' als zoekopdracht en je krijgt 16,9 miljoen(!) resultaten terug, met daar binnen zeer uiteenlopende definities van wat een visie zou moeten zijn.

visie

Van 'Denkbeeld, zienswijze, opvatting' tot aan 'hetgeen een bedrijf wil bereiken in de toekomst'.

De definitie die ik hanteer is simpel.

Een visie is 1) een kijk op dingen, een overtuiging of 2) een inspirerende en motiverende toekomstdroom.

Maar wat is een GOEDE visie?

Het hebben van een definitie is één, maar hoe kom je nu tot een goed geformuleerde visie? Hoe voorkom je dat je in de valkuil stapt waar zoveel anderen in stappen?

Door bij het opschrijven van je visie uit te gaan van 3 elementen: PerceptieOordeel en Oplossing. Oftewel: V=P+(2xO).

Perceptie

Hier geef je zo OBJECTIEF mogelijk het probleem weer wat je ziet. Je zinnen beginnen bijv. met: "Wij zien dat...", "Onderzoek toont aan..."of "Uit ervaring weten wij...".

Oordeel

Vervolgens geef je aan wat je vindt van de situatie. Je geeft je mening, je laat zien waar je voor staat. Hier mag je je EMOTIE de ruimte geven. Je zinnen beginnen bijv. met: "Wij vinden dat het beter moet...", "Het kan niet bestaan dat in een land als Nederland..." of "Wij zijn van mening dat...."

Oplossing

Tot slot geef je jouw oplossing voor het probleem wat je gezien hebt en waarvan je vindt dat het opgelost moet worden. Hier kan je ook jouw ideale wereld, jouw toekomstdroom schetsen. Je zinnen beginnen bijv. met: "Dus daarom zetten wij ons in om... [XYZ]", "Zo denken wij [XYZ] op te kunnen lossen en ..." of "Door het op deze manier te organiseren, dragen wij bij aan... [XYZ]."

Voorbeeld: Vattenfall

vattenfall

Vattenfall (voorheen NUON) is een mooi voorbeeld, juist omdat het ooit als 'gewoon' bedrijf is gestart maar zichzelf nu heel duidelijk een maatschappelijke missie heeft opgelegd.

In de door hen opgestelde visie haal je heel gemakkelijk de 3 hierboven beschreven elementen:

"Klimaatverandering vormt een van de grootste uitdagingen van onze tijd." (Perceptie)

"We moeten daar wereldwijd dringend iets aan doen en alternatieve manieren vinden voor energieproductie en verwarming". (Oordeel)

"Om een bijdrage aan de oplossing te leveren en een fossielvrij leven mogelijk te maken [..] verlaagt Vattenfall haar CO2-uitstoot en zo haar CO2-voetafdruk over de gehele waardeketen". (Oplossing)

Je ziet het, door het op deze manier uit te werken zit je in één klap bij die 1% die het wél goed voor elkaar heeft:

  • Het is voor iedereen die voor en met je wil werken kristalhelder waar je voor staat en waar je naar toe wilt
  • Je hebt een basis waaraan je al je besluiten kunt toetsen
  • Je bent onderscheidend t.o.v. je concurrenten zonder je groter of gekker voor te doen dan je in werkelijkheid bent
  • Je bent een magneet voor mensen die geloven wat jij gelooft; (potentiële) medewerkers, klanten, leveranciers, investeerders

Zo ben je door het toepassen van 1 simpele formule een stuk aantrekkelijker geworden en maak je het jezelf en je bedrijf een stuk makkelijker.

Meer ideaal, minder gedoe.

Zo simpel kan het zijn.

#socialimpact, #csr, #socialresponsibility, #purpose, #corporatesocialresponsibility, #betekeniseconomie, #doingwellbydoinggood

Meer lezen?

4 simpele vragen die
jouw business radicaal
beter maken.

Maar wat nou als ik
géén Tony's
Chocolonely ben?

Purpose-gedreven?
Yeah, right!

Geen marge,
geen missie