Purpose is niet zo ideaal

Purpose. Een lastig begrip.

Dat merkte ik ook wanneer ik er met klanten over praatte.

Er waren veel woorden voor nodig om uit te leggen wat het nu wel en niet was.

Ik hoorde mezelf dingen zeggen als ‘purpose-beyond-profit’, ‘betekenis’ en ‘intrinsieke motivatie’ om het uit te leggen.

Als voorbeeld noemde ik vaak bedrijven die vanuit een ideaal waren opgericht.

Uiteindelijk lukte het altijd wel om e.e.a. uit te leggen, maar toch knaagde het aan me.

Ik kon het nog niet zó onder woorden brengen dat iedereen direct begreep wat ik bedoelde en vaak viel ik terug in Engelse begrippen omdat ik dacht dat onze taal niet toereikend was.

‘Niet echt ideaal’ bedacht ik op enig moment.

En toen viel het kwartje...

Ideaal! Dat was het woord waar ik naar op zoek was. Mijn klanten zijn niet op zoek naar een ‘purpose’ ze zijn op zoek naar hun ideaal!

Een inspirerend ideaal welteverstaan.

Een ideaal waarvoor mensen graag bij je komen werken. Waardoor mensen graag van je kopen. Wat een duidelijke richtlijn geeft voor de keuzes die je dag-dagelijks moet maken.

Voor mij was het helder: dit was waar ik naar op zoek was.

Dus wanneer ik het vanaf nu heb over een ‘purpose’ dan heb ik het over een ‘inspirerend ideaal’. Dan weten jullie dat. Wel zo ideaal :)

Meer lezen?

4 simpele vragen die
jouw business radicaal
beter maken.

Met 1 simpele formule
een stuk
aantrekkelijker...

Maar wat nou als ik
géén Tony's
Chocolonely ben?

Purpose-gedreven?
Yeah, right!