Deze 6 trends in 2021 veranderen jouwbusiness voorgoed

Onder invloed van de corona-pandemie is de wereld om ons heen razendsnel veranderd. Het heeft er ook voor gezorgd dat bedrijven hun prioriteiten versneld hebben moeten bijstellen. En alhoewel er veel negatiefs te vertellen valt over afgelopen jaar is een van de meest positieve effecten dat de focus nu echt verschoven is van aandeelhouderswaarde naar waarde voor alle stakeholders...

Waar we naartoe gaan

Nog veel meer dan in andere jaren is het onduidelijk wat 2021 gaat brengen. Wat wel duidelijk is is dat bedrijven, hun ‘purpose beyond profit’ steeds vaker centraal zullen gaan stellen in hun strategie en besluitvorming. Daarbij zijn de volgende 6 trends te ontdekken:

6 trends

1. Echt en transparant zijn, verantwoording afleggen

Na een aantal jaren van ‘purpose-washing’, fake news en alternatieve feiten, verlangt de wereld meer dan ooit naar echtheid. Of iets het stempel ‘authentiek’ krijgt wordt afgemeten aan 3 zaken: actie, transparantie en het afleggen van verantwoording. Je komt simpelweg niet meer weg met een mooi verhaal wat bedacht is door je marketingafdeling. Je moet écht wat doen, je moet het laten zien en je moet je durven verantwoorden over de behaalde resultaten. Ook als ze minder fraai zijn dan je zou willen.

2. Story-doing wordt cruciaal

Eerst iets doen. Je nek uitsteken. Anderen helpen. Resultaten boeken. En er dán pas over communiceren met de buitenwereld. Dus niet eerst een mooi verhaal bedenken en dan kijken of je daar met alleen een paar mooie foto’s op LinkedIn en Instagram kunt laten zien hoe goed je bezig bent. Das war einmal. Just do it!

3. Stakeholdervalue i.p.v. shareholdervalue

Zoals ik het artikel al begon: het aandeelhouderskapitalisme is dood. Al een tijdje, maar nu echt. Een bedrijf moet waarde opleveren voor alle stakeholders, niet alleen voor een handvol aandeelhouders. We moeten toe naar “een bloeiende economie, waarin financiële winst hand in hand gaat met maatschappelijke winst die zowel de mens als de planeet ten goede komt”, zoals Sylvester Eijffinger betoogt.

En hij is niet de enige die daar behoefte aan heeft. Uit onderzoek van b-open blijkt dat "8 op de 10 mensen wil dat de wereld wezenlijk verandert en duurzamer en gelijkwaardiger wordt in plaats van terug te keren naar hoe het was voor Covid-19".

4. Directies moeten in actie komen

Directies kunnen zich er niet meer aan onttrekken. Zij zullen het voortouw moeten nemen om maatschappelijke impact op te nemen in hun strategie en besluitvorming. Al was het maar omdat nu alle stakeholders bediend moeten worden. Met alleen maar het jaarlijks 'sociaal verantwoorde teamuitje' kom je er niet meer. En dat is geen taak die je in onderin de organisatie kunt beleggen.

5. Medewerkers worden aanjagers

Met directies die het voortouw nemen heb je een begin. Maar om echt impact te kunnen maken moeten je medewerkers meedoen. Om hen tot aanjagers te maken moet je het wel goed organiseren. Hen meenemen in de nieuwe purpose. Maar boven alles moet je als leider je ‘purpose’ zijn. Het moet onderdeel uitmaken van alles wat je zegt en doet. Pas dan ben je geloofwaardig. Pas dan zullen ze met je meedoen.

6. Samenwerkingen op grote schaal

Bedrijven, en dan specifiek het MKB, kunnen een grote rol spelen in het streven naar een betere wereld; zij kunnen namelijk, veel meer dan de politiek dat kan, snel échte impact realiseren op (grote) maatschappelijke thema’s.

Soms zijn vraagstukken echter te groot zijn om alleen op te pakken. Een pandemie bestrijd je niet alleen. Armoede en/of uitsluiting ook niet. Het is dan ook de verwachting dat bedrijven (en zelfs concurrenten) steeds vaker zullen gaan samenwerken om grotere vraagstukken versneld op te lossen. Overigens zal de focus zal daarbij overigens meer op lokaal niveau liggen en minder op nationaal of internationaal niveau.

Tot slot

Wat het komend jaar ook gaat brengen, ik hoop dat alle hierboven beschreven trends uit zullen komen. We bevinden ons in een unieke periode en wat mij betreft is het nu, met het brede maatschappelijke besef dat terug naar het ‘oude normaal’ niet wenselijk is, hét moment om door te pakken. Zodat we zo snel mogelijk toegaan naar een wereld die werkt voor iedereen.

Mee eens of juist niet? Laat het me weten! Je doet me een enorm plezier met jouw like, share of reactie.

Vrij naar dit artikel in Fastcompany.

#doingwellbydoinggood #community #socialimpact #socialresponsibility #betekeniseconomie #purpose

Meer lezen?

4 simpele vragen die
jouw business radicaal
beter maken.

Met 1 simpele formule
een stuk
aantrekkelijker...

Maar wat nou als ik
géén Tony's
Chocolonely ben?

Purpose-gedreven?
Yeah, right!